15 juli 2011

Viking Line.

Viking Line har en ju en röd och vit logotyp som jag tror alla känner igen. På 80-talet klippte reklambyrån Rönnberg&Co sönder logotypen så att bara NG LI syns. Det skapade mycket uppmärksamhet och många tyckte inte om den, men kampanjen belönades med ett guldägg.

Själv tycker jag att det är ett modigt och coolt marknadsföringsdrag. För det första gillar jag tanken att loggan ofta är så stor att man bara ser "NG LI" mellan kobbarna i Stockholms skärgård. Sen är det ett spännande experiment att se hur mycket man kan kapa för att folk ändå ska känna igen logotypen.

I år har de en kampanj med slogan "Enjoying Life", som jag tycker är lite löjlig. Men framför allt blir det väldigt rörigt med den kapade loggan plus ett annat typsnitt som sedan ska bilda en ny mening. Nej jag tycket inte riktigt att det funkar.
Vad tycker ni?

3 kommentarer:

Gila sa...

Gillar inte nya loggan. Rörig.

Perry sa...

Funkar inte alls! Oerhört rörigt. Det tar ju en evighet för ögat att fatta vad det står.

Skaffaren sa...

Jag tycker att man skulle ha använt samma typsnitt och möjligen även färg men i mindre storlek.
Då har det blivit en kontinuitet.