26 juli 2012

Erling Johansson.

Här kommer ett till tips i kategorin färgglada porträtt som jag fick av Gila.

Erling Johansson använder färg och färgfält på ett fantastiskt fint sätt. Så här skriver han själv:

"Jag belyser mina modeller med starka lampor. Efter en stund uppenbarar sig ett tydligt färgspektra där alla färger ingår. Jag kallar dessa färger för personens energifält. Det uppträder ofta i form av facetter som blir signaler. Hela människobilden byggs upp av de signaler och syner jag iaktagit vid granskning av människans natur. (...) Med sin höga färgskala vill målningarna ropa ut de upptäkter och syner jag iaktagit för att överrösta bruset i det moderna signalsamhället."

Fint. Jag skulle gissa att han använder oljepastellkritor. Jag fick en stor gammal låda med sånna kritor som jag länge tänkt att jag ska pröva. Det verkar spännande.

Se mer på erlingjohansson.se.

Inga kommentarer: