27 september 2012

Haglöfs.

Haglöfs säljer Outstanding Outdoor Equipment till människor som investerar i ett aktivt uteliv. De finns i hela Skandinavien, Europa och Japan och har 96 år i outdoorbranschen.

Nu till den nya logotypen, eller ny och ny, jag vet faktiskt inte hur ny den är. Den förra med hatten är ju kanske inte jättesnygg men den nya känns som att den kommunicerar helt fel saker. Jag tänker på dataföretag. Den känns ju förstås en smula fräschare än den gamla som andades mossigt friluftsliv, men utan ett sammanhang är kommunikationen helt förlorad. Jag tror att de försöker fokusera på deras användning av HighTech material och nya tekniska hjälpmedel, men de tappar helt naturkopplingen.

Vad tycker ni?




1 kommentar:

Anonym sa...

Den digitala H loggan kom i slutet på 90-talet eller senast vid milleniumskiftet.

Det som är intressant att notera är att hela outdoorprylen då gick genom en omfattande imageförändring och produkterna förändrades drastiskt med en enorm teknikutveckling rent materialmässigt. Tänk mindre förnuftig medelålders fjällvandrare och mer Göran Kropp cyklar till Mount Everest.

Så jag tycker Haglöfs legat rätt både igår och i förrgår. Frågan är om det fortfarande känns rätt och fräscht. Jag är tveksam. Gör något nytt!

/Exet som också är gammal sport- och friluftsnörd