02 november 2012

Coop.

Vad håller Coop på med? Jag läser på Resumé att kunder rasar mot Coops reklamfilmer. Äntligen säger jag.
När jag ser att Forsman & Bodenfors och produktionsbolaget FLX ligger bakom blir jag förbryllad. Sen läser jag att den senaste filmen är regisserad av Felix Herngren. Jag fattar verkligen ingenting. Är det bara jag som tycker att filmerna är vidriga?
Kampanjen innehåller 32 reklamfilmer som ska gå i alla stora tv-kanaler under året och i varje film får tittaren följa en ny kund. Coops presschef Magnus Nelin säger till Aftonbladet. "Vi gör olika filmer varje vecka och de beskriver olika situationer." Problemet är ju att alla kunder de visar är mer eller mindre korkade och otroligt könsstereotypa. En film går ut på att män inte kan köpa frukt och grönsaker (här) och i en annan så ser man kvinnor skvallra och snacka skit (här). Eller den bästa av alla är ju hon som skriker på sin man som han vore ett barn och hittar honom på verktygsavdelningen (här). Fräscht. Verkligen.




Inga kommentarer: